Til skoler

Læsevejledning

 

Forberedende test forud for national ordblindetest.

Tidlig indsats for elever i læsevanskeligheder

Ordblindeundervisning

Netværk for ordblinde elever

Co-teaching og personaleuddannelse om ordblindhed

Ad hoc læsevejlederopgaver

Skolens forældre

 

Oplæg: Hvad er ordblindhed?

Hvordan kan man som forælder støtte sit ordblinde barn?

Hvordan virker hjælpemidlerne?

Workshops med Læse-skrive-teknologi

Opstart af netværk for forældre til ordblinde elever

Tips til at støtte det ordblinde barn

Vi har fået et ordblindenetværk på skolen, hvor der hver måned holdes cafemøder med sparring og undervisning. Charlottes høje faglighed kombineret med hendes virkeligt gode relationelle kompetencer, gør hende til en afholdt underviser. Charlotte går til komplekse udfordringer med et nuanceret blik på elevernes behov som en del af et læringsfællesskab

Camilla Møller Bennetsen

Viceskoleleder, Agedrup Skole, Odense

Skolens elever

Netværksforløb for skolens ordblinde elever henover et skoleår. Her arbejder vi med mindset, Læse-Skrive-Teknologi og strategier til skriftsprogsarbejde.

Oplæg i klasser om ordblindhed og kammeraternes rolle.

Individuel undervisning i LST, læse-skrivestrategier, mestring og mindset

Læseudredning og test forud for Den Nationale Ordblindetest

Kontakt mig

og aftal pris for individuelle testforløb.

Testning:

Jeg laver en læseudredning som afdækker barnets læseniveau, (Lixtal, sikkerhed og hastighed) samt hvilke færdigheder barnet bør arbejde med.

Herudover kan jeg lave forberedende testarbejde for ordblindhed, så jeg kan vurdere, om det er relevant at lave den Nationale Ordblindetest på barnet. Den kan barnets skole udføre, hvis man vurderer at det er relevant – altså, at der er mistanke om ordblindhed. Jeg bruger standardiserede tests, som er godkendte til at bruges af personer med læsefaglig uddannelse.

Ud fra testarbejdet og samtale med forældre og barn, laver jeg en personlig undervisningsplan, som vi arbejder ud fra. I den noterer jeg efter alle undervisningsgange, og laver til slut en handleplan, som man kan gå videre med.

 

Charlotte er engageret og kompetent. Hun skaber hurtigt et overblik over relevante opmærksomhedspunkter på læse- og ordblindeområdet, og kommer med fagligt input og redskaber til udvikling af skolens indsatser.

Vi har fået god sparring om vore indsatser og materialer, og praksisnære og udviklende forløb på læseområdet.

Vi vil helt sikkert anbefale andre skoler at benytte sig af Charlottes læsevejlederkompetencer

Rasmus Grauenkjær

Skoleleder, Rynkeby Friskole, Fyn

Charlotte er en dygtig, motiverende og engageret underviser. Hun er en passioneret læsevejleder i forhold til ordblinde og tosprogede elever. Det er en kæmpe inspiration for mig at opleve Charlottes sparring i dansk som andetsprogsundervisningen og udvikling af læringsfællesskabet på årgangen. Charlotte kommer med relevante input og materialer, som udvikler og optimerer timernes struktur og dermed elevernes læring.

Claudia Hinrichs

Lærer, Agedrup Skole, Odense

Vi har brugt Charlotte bl.a. i modtager-flex løsninger, eller med andre opgaver, hvor der har været brug for mere end det, vi selv kan på matriklen indenfor bl.a. læsevejledning, skriftsvanskeligheder og DSA.

Hun er fagligt dygtig, grundig og dertil et behageligt menneske.

 

Christian Hovendal

Skoleleder, Odense Kommune, Agedrup skole